Bolivia - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Lisa Christiaens - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Lisa Christiaens - WaarBenJij.nu

Bolivia

Door: lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

30 Oktober 2014 | Bolivia, Cochabamba

Dinsdag 21 oktober
Vandaag weer om 8:15 vertrokken om te werken. Ik heb een aantal kinderen begeleid. En zelf voor de eerste keer in lange tijd paardgereden. Om 12:45 was ik klaar eigenlijk moest ik ’s middags terugkomen maar Jackeline dacht dat er maar 1 kind kwam en ik had een sportactiviteit om 18:00 dus ik vroeg of het mogelijk was om morgen weer terug te komen. Jackeline vond het goed. ’s Avonds zijn we met de vrijwilligers gaan volleyballen en squashen. Ik heb mij goed vermaakt.

Woensdag 22 oktober
Vandaag weer gewerkt. Daarna naar huis geluncht en een dutje gedaan, ik ben echt super moe de hele tijd. ’s Avonds gingen wij met de vrijwilligers uit eten om de laatste dagen van Jonas (een jongen uit Noorwegen) te vieren. Daarna naar de bar maar zelfs alcohol gaat er niet meer in. Er is iets echt niet goed met mij. Om 12 uur was ik thuis en ben ik gaan slapen.

Donderdag 23 oktober
Omdat de buikpijn maar blijft aanhouden en ik weinig energie heb ben ik vandaag naar kantoor gegaan om te vragen of iemand met mij mee wilde gaan naar de dokter. Bij project abroard hebben ze een medewerker die medicijnen heeft gestudeerd. Zij is de eerste keer met mij mee geweest om medicijnen te halen en nu weer. Wij zijn samen naar het ziekenhuis gegaan. Wij moesten hier wachten terwijl zaten te wachten hoorden wij iemand heel hard schreeuwen en huilen. Zijn moeder lag te vechten voor haar leven. De man was zo intens verdrietig verschrikkelijk om te horen. Uiteindelijk mochten wij naar binnen. De arts sprak Engels en was ontzettend grappig. Hij vertelde mij dat het mogelijk was dat ik parasieten had en dat ik dat niet in Nederland mocht vertellen omdat het een ziekte is voor ratten. Daarna moest ik bloed gaan laten prikken. Ik moest 745 Bolivianen betalen dat komt ongeveer neer op €90. Daarna ben ik naar huis gegaan om een rustige avond te hebben. Wat uiteindelijk een verschrikkelijke nacht werd!

Vrijdag 24 oktober
Omdat ik gister een verschrikkelijke nacht heb gehad ben ik vanmorgen niet gaan werken. Ik heb in de ochtend geslapen en ben daarna naar kantoor gegaan om samen met Rosio terug te gaan naar de dokter voor de uitslag. Toen ik bij de dokter aankwam vertelde hij direct in het Spaans dat ik drie infecties had. Ik wist niet of ik het begreep dus vroeg aan hem of hij dat in het Engels kon vertalen.
Ik wist dat ik er slecht aan was maar drie infecties, ik moet eerlijk zeggen dat ik mij kapot schrok.
Ik had twee infecties in mijn darmen (parasieten en bacteriën, ja idd gadverdamme) en een urine infectie.
Ik kreeg een hele lijst mee over de medicatie die ik moest slikken en wanneer. De andere vrijwilligers hadden afgesproken om dit weekend naar Toro Toro te gaan. Dit is een plek waar volgens geleerde Dinosaurussen hebben geleefd. Ik wilde ondanks alles heel graag mee. Ik vroeg aan de dokter of dit mogelijk was. Hij zei tegen mij dat het aan mezelf lag. Ik moet consequent mijn medicijnen slikken, blanco dieet. Dit betekent dat ik bijna niks mag eten. In Bolivia frituren ze bijna al het eten dat is op het moment uit den boze voor mij. Daarnaast mag ik geen frisdrank. Het enige wat ik mag is brood, rijst gekookt! Gekookte aardappelen, vlees van de bakplaat water en appelsap. Maar ik mag mee! En ongeacht vannacht laat ik mij dat geen twee keer zeggen. Wij gaan met 10 man. 6 mensen van project abroard en nog 4 anderen. De reis duurt 5 uur. Ondertussen stoppen wij ergens om te eten. Ik had gelukkig van te voren aangegeven dat ik een blanco dieet heb. Daarom had ik als enige gebakken kipfilet de rest had gefrituurde kip. Daarna zijn we verder gereden naar het hotel. Ik sliep samen met Nicole een jongedame uit Australië op de kamer. Wij hadden echt geluk want wij hadden heerlijke bedden een andere kamer had echt kut bedden. We kwamen om 11 uur, Nicole en ik zijn meteen gaan slapen want we waren erg moe.

Zaterdag 25 oktober
Ik heb vannacht echt heerlijk geslapen wat een wereld van verschil! Wij moesten om half 8 ontbijten. Wij kregen een omelet maar die heb ik met pijn in mijn hart maar afgestaan:p. Ik heb brood met jam gegeten, typisch ontbijt voor Bolivianen en goed te doen. Daarna zijn wij aan onze wandeling begonnen, eerst zijn we naar een grot gelopen en hebben daar een wandeling van 10 km gedaan. Daarna hebben wij nog een wandeling gedaan van 21 km. Ik wist pas achteraf de afstanden, ik denk dat ik anders gezien mijn . De wandeling was erg mooi. Het landschap van Toro Toro is echt prachtig. Zie mijn facebook voor de foto’s. Na afloop gingen wij dineren. Ik ben van te voren even gaan liggen omdat het toch wel erg vermoeiend was. Toen ik wakker werd voelde ik mij weer erg slecht en moest ik een paar keer overgeven. Ik heb daarom gevraagd of ik alleen maar brood mocht eten. In plaats van brood kreeg ik rijstwater met appel. Dit is heel goed voor je als je niet lekker bent. Daarna zijn wij nog een half uurtje naar de plaatselijke bar gegaan en om 10 uur gaan slapen, want slaap had ik hard nodig.

Zondag 26 oktober
Vanmorgen zijn we om 7:00 opgestaan om te ontbijten. Daarna gingen wij wandelen. Wij hebben de sporen van dinosaurussen gezien. Ik weet nog steeds niet of dit echt waar is maar het leek er in ieder geval wel op. Daarna zijn we de berg afgedaald. Beneden konden wij zwemmen, hier was het wederom erg mooi. Na het zwemmen moesten wij de berg weer opklimmen, Jezus dit was afzien vooral omdat ik toch nog ziek was. Maar het is ons allemaal gelukt! Daarna zijn wij gaan lunchen en terug gegaan naar Cochabamba. Dit weekend was echt ongelofelijk! Ik heb er echt van genoten en ben uiteindelijk erg blij dat ik mee ben gegaan.

Maandag 27 oktober
Vandaag ben ik weer gaan werken, erg prettig dat ik dit weer kon doen want ze hebben mij hard nodig op het project. Daarna naar huis, ik wilde naar kantoor gaan om te skypen maar de wegen zijn geblokkeerd vanwege een staking. De taxitruffichauffeurs hier vinden dat ze te weinig geld verdienen. Ik heb uiteindelijk een half uur gezocht voor een internetcafé omdat ik toch mijn skypedates door wilde laten gaan. Ik heb er een gevonden. Hier heb ik geskypt. ’s Avonds heb ik niks meer gedaan omdat ik moe was.

Dinsdag 28 oktober
Vandaag heb ik de hele dag gewerkt. Ik heb tijdens mijn pauze gegeten bij de eigenaar van het project. Zij hebben hier pauze van 13:00 tot 16:00. Ik heb daarna mijn foto’s online gezet, hier hebben ze wifi in mijn huis niet. ’s Avonds zijn we met de vrijwilligers ijs gaan eten. Uiteindelijk ben ik met twee mannelijke vrijwilligers naar huis gelopen. Ik zou dit niet durven met meiden maar met mannen ben je hier veilig.

Woensdag 29 oktober
Vandaag ben ik gaan werken. Ik heb een paard gereden, hetzelfde paard als ik al een keer eerder had gereden. Daarna heb ik samen met twee kinderen van 3-4 jaar gereden ze durfden niet alleen.
Om 12:45 was ik klaar en ben ik naar huis gegaan. Thuis kreeg ik typisch Boliviaans eten. Ze eten hier heel vaak vlees wat lijkt op knakworst maar dan wat lekkerder. Het was gebakken banaan, rundvlees, patat (ja ik mag weer gefrituurd eten) en knakworst. Ik vond het heerlijk, ik ben heel blij dat ik weer kan eten. Daarna ben ik naar kantoor gegaan omdat ik geld nodig had en andere Nederlandse vrijwilligster (Nanette). Voor mij ging pinnen omdat dit goedkoper is als Western Union gebruiken . Super fijn, daarna ben ik met Nanette en Fanny (een vrijwilliger uit België) mee naar huis gegaan om te chillen.

  • 30 Oktober 2014 - 22:14

    Mam:

    Hoi Lisa goed om te lezen dat je, jeweer beter voelt en dat je zoveel leuke dingen ziet en mee maakt

  • 31 Oktober 2014 - 20:39

    Petra:

    Gelukkig gaat het beter met je meid! Erg schrikken inderdaad 3 infecties. Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt!! Geniet ervan! Kus x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 11288

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 20 December 2014

Mijn eerste reis

11 November 2016 - 30 November -0001

Mijn leven in Madrid

Landen bezocht: